TEORI KAUNSELING
TEORI SIGMUND FREUD
TEORI SIGMUND FREUD
Nama : Sigmund Freud
Tarikh lahir: 6 Mei 1856
Tarikh Kematian: 23 September 1939
Latar belakang :
-Dikenali sebagai ‘Bapa Psikoanalisis’
-memperkenalkan tahap kesedaran manusia serta
3 komponen personaliti.
Alam sedar menurut Freud
↠Alam sedar merujuk kepada keadaan individu dalam keadaan sedar.
↠Merangkumi kepada tingkah laku, tindakan, perasaan, pemikiran dan ingatan.
↠Beroperasi pada permukaan personaliti seseorang dan hanya memainkan peranan yang
kecil dalam perkembangan personaliti.
Tarikh lahir: 6 Mei 1856
Tarikh Kematian: 23 September 1939
Latar belakang :
-Dikenali sebagai ‘Bapa Psikoanalisis’
-memperkenalkan tahap kesedaran manusia serta
3 komponen personaliti.
Alam sedar menurut Freud
↠Alam sedar merujuk kepada keadaan individu dalam keadaan sedar.
↠Merangkumi kepada tingkah laku, tindakan, perasaan, pemikiran dan ingatan.
↠Beroperasi pada permukaan personaliti seseorang dan hanya memainkan peranan yang
kecil dalam perkembangan personaliti.
Alam Pra Sedar menurut Freud
↠Alam pra sedar mengandungi pengalaman yang berada di bawah sedar
↠Jika tumpuan atau dilakukan secara bersungguh-sungguh ianya mampu diingat semula
dan mampu menyedarkan.
Alam Bawah Sedar menurut Freud
↠Meliputi bahagian yang paling besar dalam mental manusia.
↠Mengandungi pengalaman dan memori yang mana individu tidak sedar akan kewujudan.
↠Keadaan mental ini diluar kesedaran seseorang.
↠Merangkumi peristiwa yang melibatkan emosi dan perasaan, trauma, penderaan
dan kesedihan yang teramat sangat.
↠Memori ini akan berada di bawah sedar dan mungkin diluahkan oleh individu
secara tidak langsung.
TEORI STRUKTUR PERSONALITI
ID
↝Individu yang belum mengenal dunia luar.
↝Berpandukan prinsip keseronokan dan berusaha memenuhi kehendak naluri.
↝Objek sasaran bagi mencapai kepuasan adalah bergantung kepada tahap
perkembangan psikoseksual individu.
EGO
↝Struktur personaliti berbeza tetapi masih hampir dengan ID
↝Dikenali sebagai komponen eksekutif .
↝Perkembangan ego bermula kira-kira pada umur 2 tahun
↝Tindakan ego adalah ditentukan oleh prinsip realiti
SUPER EGO
ID
↝Individu yang belum mengenal dunia luar.
↝Berpandukan prinsip keseronokan dan berusaha memenuhi kehendak naluri.
↝Objek sasaran bagi mencapai kepuasan adalah bergantung kepada tahap
perkembangan psikoseksual individu.
EGO
↝Struktur personaliti berbeza tetapi masih hampir dengan ID
↝Dikenali sebagai komponen eksekutif .
↝Perkembangan ego bermula kira-kira pada umur 2 tahun
↝Tindakan ego adalah ditentukan oleh prinsip realiti
SUPER EGO
↝Muncul ketika sekitar umur 5 tahun
↝Strukrur personaliti berkembang sebagai desakan luaran.
↝Membabitkan penyerapan piawai moral yang diamati oleh ego
↝Piawai yang menentukan tingkah laku yang bersikap positif atau negatif.
↝Superego dan ID sentiasa berada dalam keadaan berkonflik dan peranan ego
adalah untuk menyelesaikannya
↝Strukrur personaliti berkembang sebagai desakan luaran.
↝Membabitkan penyerapan piawai moral yang diamati oleh ego
↝Piawai yang menentukan tingkah laku yang bersikap positif atau negatif.
↝Superego dan ID sentiasa berada dalam keadaan berkonflik dan peranan ego
adalah untuk menyelesaikannya
TEORI PERSONALITI FREUD
⥇Beliau mengemukakan gagasan motivasi yang membawa maksud sebagai penggerak
biologi bagi menghasilkan tenaga mental.
⥇Berperanan untuk mengurangkan tenaga penggerak melalui aktiviti yang memenuhi
halangan superego.
Sigmund Freud telah mengenalpasti naluri terjadi berasaskan kepada dua jenis penggerak iaitu :
-Naluri Hidup
-Naluri Mati
⥇Sigmund Freud menganggap bahawa kebimbangan memainkan peranan utama dalam
memenuhi keperluan, mewujudkan keseimbangan personaliti.
⥇Kebimbangan dianggap sebagai ketakutan berselerak yang timbul sebagai jangkaan
terhadap keinginan yang tidak tercapai atau kecelakaan tidak diduga.
Freud juga telah mengenalpasti terdapat 3 jenis kebimbangan iaitu:
-Kebimbangan realiti/objektif
-Kebimbangan neurotik
-Kebimbangan moral
⥇Teori frued memberi keutamaan juga kepada perkembangan kanak-kanak.
⥇Gangguan neurotik dialami orang dewasa berpunca dari pengalaman silamnya.
⥇Freud juga menghuraikan tahap perkembangan psikoseksual iaitu setiap tahap
memiliki ciri-ciri tersendiri yang ditentukan oleh prinsip keseronokan.
TEORI KAUNSELING
TEORI GESTALT
LATAR BELAKANG TOKOH
TEORI KAUNSELING
TEORI GESTALT
LATAR BELAKANG TOKOH
-Dilahirkan di Praha pada tanggal 15 April 1880 dan meninggal pada 12 Oktober 1943.
-Beliau diangggap sebagai orang yang mengasaskan psikologi Gestalt bersama-sama dengan Wolfgang Kohler dan Kurt Koffka.
-Beliau mempelajari ilmu hukum selama beberapa tahun sebelum mendapat gelaran Ph.D dalam bidang psikologi.
-Kemudian diangkat menjadi professor dan sempat bekerja di beberapa universiti di Jerman sebelum berhijrah ke Amerika Syarikat akibat peperangan di benua eropah pada 1934.
-Bekerja di New School for Research, New York ketika di Amerika sehingga akhir hayatnya.
PANDANGAN TOKOH TERHADAP TEORI
-Perkembangan yang terganggu adalah tidak terjadi keseimbangan antara apa yang harus dan apa yang diinginkan.
-Individu bermasalah kerana ketidakmampuan seseorang dalam mengintegrasikan pemikiran, perasaan dan tingkah lakunya.
-Manusia mengendalikan diri sendiri dengan berkesan sekirannya mereka menyedari apa yang berlaku disekitarnya.
TUJUAN
-Tujuan utama terapi ini ialah pencapaian kesedaran.
-Membantu klien agar berani menghadapi pelbagai rintangan hidup mahupun dan yakin terhadap potensinya .
-Klien haruslah dapat berubah daripada kebergantungann terhadap orang lain dan percaya pada diri sendiri.
PRINSIP KERJA TEKNIK KAUNSELING GESTALT
-Penekanan tanggungjawab klien :
Kaunselor bersedia membantu klien tetapi perlu mengambil tanggungjawab terhadap klien.
-Orientasi sekarang dan di sini :
Tidak mengungkit masa lalu atau perkara yang tidak sedar.
-Setiap manusia mempunyai realiti tersendiri :
Pendekatan ini percaya manusia sentiasa berinteraksi dengan persekitarannya.
TEKNIK-TEKNIK KAUNSELING GESTALT
-Permainan raptai
-Bermain dengan projeksi
-Permainan melebih-lebih
-Kekalkan dengan sesuatu perasaan
-Making the roung
APLIKASI TEORI GESTALT
- Pengalaman tilikan
- Pembelajaran yang bermakna
- Perilaku bertujuan
- Prinsip ruang hidup
- Aplikasi dalam pembelajaran
No comments:
Post a Comment